Ongelijkheid digitale dienstverlening

De overheid wil steeds meer diensten digitaal aanbieden, maar kleine lokale overheden hebben hier moeite mee. Ongelijkheid ontstaat door verschil in kwaliteit van de dienstverlening en goede toegang is dus deels afhankelijk van waar je woont.

Unieke producten en diensten

Gemeenten bieden gemiddeld 350 verschillende producten en diensten aan, elk met hun eigen regels. Daarom moeten ze voor elke aanvraag een apart proces ontwikkelen. Kleine overheden hebben echter vaak niet genoeg kennis en tijd om dit voor alle producten te doen, waardoor er verschillen ontstaan tussen gemeenten.

Een goed aanvraagproces

Een goed aanvraagproces moet niet alleen duidelijke uitleg in tekst hebben, ook het ontwerp moet duidelijk zijn.  Daarnaast zou het ook getest moeten worden op representatieve gebruikersgroepen om er zeker van te zijn dat iedereen het begrijpt. Tenslotte moet het ook nog eens voldoen aan de eisen van de regelgeving die bij dat product of die dienst hoort. Dit is best een waslijst aan eisen voor een goed ontwerp. Niet iedere gemeente is hier even goed in. Hierdoor kunnen sommige gemeenten betere digitale diensten aanbieden dan andere.

Verschillen tussen gemeenten

Doordat niet alle gemeenten dezelfde kwaliteit voor digitale dienstverlening kunnen bieden, ontstaan er verschillen voor de inwoners. Sommige gemeenten hebben makkelijke en goedwerkende digitale diensten, terwijl andere achterblijven. Dit zorgt voor ongelijkheid en kan invloed hebben op hoe mensen belangrijke overheidsdiensten kunnen gebruiken.

Zeker als we er van uit gaan dat ongeveer 50% van de producten en diensten van gemeenten landelijk bepaald worden. Dit heeft gevolgen voor mensen in Nederland. Toegankelijkheid wordt daarmee afhankelijk van waar je woont.

Verwijtbaar?

Maar kunnen we dit gemeenten eigenlijk verwijten? Het bestaansrecht van gemeenten is het bieden van publieke waarde aan haar inwoners. Het is niet reëel om van hen hetzelfde te verlangen als van een tech startup.

Als circa 50% van de gemeentelijke producten en diensten landelijk bepaald zijn, is het dan niet verstandig dit eenmalig per product te ontwikkelen en dat naar alle 342 gemeenten uit te rollen in plaats van 342 keer het wiel uitvinden?

Meedenken

Samen met Sdu (tekstuele content), VHIC (proces content) en EnableU (integratie) starten we een nieuw technisch en functioneel gedachtenexperiment voor dit soort vraagstukken: de realisatie van een zelfbedieningssysteem voor inwoners.

Een basis idee is er, maar we zijn op zoek naar meedenkers, naar criticasters, naar rasoptimisten en omdenkers om gezamenlijk een goede oplossing te maken.

Wil je meedenken? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief.

#publiekewaadecreatie #digitaletransformatie #commonground #innovatie #informatiemanagement #inclusie #gemeente #digitalisering #zelfbedieningssyteem

 

Share This